Öğün saatleri sağlığımızı etkiliyor: Bilim insanları sırrı çözdü
Beslenme uzmanları, öğün saatlerinin sağlık üzerinde büyük etkisi olduğunu vurguluyor. Krononütrisyon hakkında yapılan araştırmalar dikkat çekiyor.

Bilim insanları ve beslenme uzmanları uzun yıllardır 'ne yediğimize' odaklanıyordu. Ancak gelişen 'krononütrisyon' disiplini, 'ne zaman yediğimizin' de en az gıdaların içeriği kadar önemli olduğunu ortaya koydu. Vücudun iç saati olarak bilinen sirkadiyen ritmin besinleri işleme şekli, obeziteden tip 2 diyabete ve kalp-damar hastalıklarına kadar birçok alanda çarpıcı sonuçlar sunuyor.
Öğle yemeğini erken saatlerde yiyen bireylerin, geç yiyenlere göre belirgin şekilde daha fazla kilo verdiği ortaya kondu. İspanya'daki Murcia Üniversitesi'nden Marta Garaulet ve ekibi, 420 yetişkin üzerinde gerçekleştirdiği 20 haftalık çalışmada bu durumu kanıtladı. Geç saatlerde tüketilen öğünlerin ise kan şekeri kontrolünü zayıflattığı ve yağ yakımını azalttığı belirlendi.
Nörobilim uzmanı Prof. Frank Scheer, vücudun uykuya hazırlandığı saatlerde yemek yemenin 'sirkadiyen uyumsuzluğa' neden olduğunu belirtiyor. Gece saatlerinde melatonin hormonunun yükselmesiyle beraber tüketilen gıdalar, insülin salgısını baskılıyor ve bu da kan şekerinin yükselmesine yol açıyor. Bu durum, hücrelerin yağı yakmak yerine depolamasına neden olarak kilo kontrolünü zorlaştırıyor ve tip 2 diyabet riskini artırıyor.
Fransa'da 100 binden fazla kişinin katılımıyla yapılan bir araştırma, kahvaltının erken saatlerde yapılmasının ve akşam yemeğinin erkene çekilerek gece açlık süresinin uzatılmasının kalp-damar hastalıkları riskini azalttığını gösterdi. Uzmanlar, akşam yemeklerinin yatmadan en az üç saat önce tamamlanmasını ve lifli karbonhidratların günün erken saatlerinde tüketilmesini öneriyor.







